_____________________________________
_________________________________________________________________________________
ACTIVITATS/TREBALLS OPTATIUS
-Subratlla les paraules que no
conegues, busca-les al diccionari.
Fes un esquema/resum del text.
(Val-Cast)
-Baixa el tema d'ampliació del
jazz.
Subratlla les paraules que no conegues,
busca-les al diccionari.
Fes un esquema/resum del text.
(Val-Cast)
-Investiga al teu entorn (família,
amics) si hi han aficionats al jazz, i aconsegueix almenys 5 llibres
o discos de jazz (Lp,CD,DVD,Cassette), amb una redacció sobre ells
-De les més de 20 audicions proposades
al tema, tria almenys 10 i apunta
Títol
Intèrpret: breu biografia, estil,
altres
Característiques del jazz que
destacaries
-Treball/redacció alguns d'aquestos
temes.
Es valorarà aportar material
audiovisual, i/o exposar el treball.
La
dona al jazz.
Jazz a
Espanya.
Treball
sobre algun músic important de Jazz
Músics
de jazz valencians.
Semblances
entre el jazz i la música de banda
Altres
-Visualitza algun dels documentals o
pel·lícules proposats i pren notes per a fer una redacció amb la
teua opinió personal:
Bird
Jazz Ken Burns
Jazz RTVE
_________________________________________________________________________________
Tema
1:El Jazz
_________________________________________________________________________
1.Definició: El Jazz és una música que naix de la confrontació entre:
1.Definició: El Jazz és una música que naix de la confrontació entre:
a)
Música europea:
-Instruments
-Sistema
tonal: llenguatge musical, harmonia.
b)
Música africana:
-Caràcter
rítmic
-Interacció
i improvisació.
Naix
a finals del segle XIX, al sud dels Estats Units d'Amèrica, que és
on aquestes dos comunitats convivien des dels temps de l'esclavitud.
Durant el segle XX ha tingut gran importància, i avui en dia
continua evolucionant i fusionant-se amb altres músiques.
"Las
únicas cosas que Estados Unidos ha dado al mundo son los
rascacielos, el jazz y los cocktails".
Federico
García Lorca
_________________________________________________________________________
2.Característiques del jazz:
Hi
han molts estils, èpoques i llocs, molt diferents entre si, on hi ha
música que es pot anomenar jazz. No obstant, tots els estils i
variants del jazz presenten algunes característiques comuns; no
estàn totes presents a tots els estils, però sí la majoria
d'elles, combinades de diferent manera.
1.
Carácter molt rítmic (swing). El
jazz te una pulsació molt marcada i precisa, per tant els
músics desenvolupen un gran sentit del tempo i del ritme. Aquesta
relació especial amb el ritme ve donada probablement per la la
presència d'instruments de percussió, fruït de la fusió de ritmes
africans als primers passos del jazz. De fet, l'acumulació
d'instruments de percussió configura l'actual bateria, amb un músic
dedicat exclusivament què reforça la part rítmica dels grups.
Swing
és la paraula utilitzada per a definir aquest caràcter rítmic, i
la seua reacció visceral a mans, peus o cap. Swing també te altres
significats:
1)
Estil musical dels anys 30, i 2)
subdivisió ternària de les corcheres
"El
jazz es ritmo y significado". Henri Matisse
“Si
tocas una melodía de jazz y las personas no mueven los pies, no la
toques más.” Count Basie
2. Improvisació: La importància musical es centra a l'intèrpret més que al compositor. És un recurs musical bàsic i molt important a la configuració de tots els estils del jazz des de l'inici, i pot ser individual o col-lectiva.
Etimològicament,
improvisar és fer alguna cosa sense cap tipus de planificació o
direcció, però al jazz, les improvisacions estàn molt estudiades i
regulades: s'ha de respectar la melodia original, l'harmonia, la
forma, el tempo, etc. Possiblement parlar de creacions musicals
espontànies, o solos, sería més correcte que parlar
d'improvisacions.
"En
cierto modo, la vida es como el jazz... es mejor cuando improvisas".
George
Gershwin (1898-1937
3.
Individualitat: els músics de jazz aspiren a tindre recursos i
caràcter propis, ser reconeguts i aportar una visió musical
diferent: improvisant, interpretant, composant, per la peculiaritat
del so del seu instrument, etc. Directament relacionada amb aquesta
característica, el jazz sempre te un caràcter de innovació, i
contínuament ha obert camins a instruments i estils nous, gràcies a
grans individualitats que han obert noves direccions.
4. Llibertat i antiacademicisme: la individualitat i la improvisació habituals al jazz fan necessària que la llibertat siga una premissa dins del jazz. Tots els músics tenen llibertat per a fer variacions de tempo, harmonia, instruments, o composicions originals sobre les quals improvisar.
5. Qualitat: A altres estils musicals populars, és habitual trobar músics amb més o menys formació musical, però que no és qüestionada si hi ha éxit social o comercial. El jazz ha arribat a tal nivell de perfecció i riquesa musical, que dificilment trobem músics que no dominen el seu instrument, el llenguatge musical, i la tradició anterior. En aquest sentit és més similar a la música europea històrica que a la música popular actual, i a voltes s'ha distanciat un poc del públic en general.
"Niños,
o calláis o pongo jazz" Javier Cansado
6. Protesta: el jazz sempre ha tingut un caràcter reivindicatiu, conscient o no. Al principi era evident que el jazz, com el blues, canalitzava els problemes de racisme i segregació que va patir el col·lectiu afroamericà.
El
paper de la dona en la música i la societat també va ser
reivindicat per grans músics com Nina Simone, Ella Fitzgerald, i
moltes altres.
També
és una alternativa per a tots els que no s'integren en la
globalització cultural, en un únic gust dominant i massiu, i la
música comercial de baixa qualitat. Encara que el jazz ha sigut molt
popular a certes èpoques, a la societat de consum actual és una
música prou minoritària. Es podria dir que el jazz és la música
pels músics i aficionats a la bona música d'aquesta època.
"El
jazz es una palabra blanca para definir a la gente negra. Mi música
es música clásica negra"
Nina
Simone
7. Universalitat: des de l'inici, el jazz s'ha formant fusionant dos musiques diferents, l'europea i l'africana. Així doncs era previsible que el jazz continuara el procés d'assimilació, convertint-se avui en dia en la música més global o universal que hi ha: Bossanova (Brasil), Latinjazz (Cuba), Flamenco jazz (Espanya), etc.
_________________________________________________________________________
3. Antecedents musicals del del jazz
Hi
han uns estils musicals que també es donen a EEUU a finals del segle
XIX, i que són fonamentals en el naixement del jazz, ja que fusiona
elements de tots ells
a)
El Blues. El blues és un dels primers estils musicals
afroamericans. La traducció de blues sería "trist", ja
que parla habitualment de temes com l'esclavitud, la falta de
libertad o el desamor. Musicalment, és una forma estròfica fixa de
12 compassos, què es repeteix per a les diferents parts de la lletra
o improvisacions, i utilitza unes notes característiques (blue
notes). El jazz, el rock & roll dels anys 50 també utilitzen
aquesta mateixa forma, i amb diferents variants està present a gran
part del rock i la música del segle XX.
b)
El ragtime
Ragtime
és acrònim de time (temps), i rag, (destrossat); És una música
per a piano habitualment, molt rítmica i amb gran independència
entre les mans.
Encara
que està vinculat a la cultura negra o afroamericana, fou el
producte de persones cultivades i intel·lectuals, coneixedores de la
música romàntica europea, especialment les obres pianístiques de
Chopin, Liszt i Schubert. És una música totalment escrita, amb
compositors destacats com Scott
Joplin. No hi ha per tant improvisació.
Gràcies
a la difussió del ragtime, amb partitures i rollos de pianola, el
piano i la harmonia de la música europea es va introduïr al jazz, a
més de formar els primers grans pianístes de jazz, capaços
d'improvisar a l'estil ragtime (Stride).
c)
Altres estils: El gospel i les bandes
El gòspel (de l'anglés good spell, paraula sagrada o evangeli) és música vocal religiosa de la població afroamericana, associada al ressorgiment protestant del segle XIX. Les polifoníes vocals, el cant i alguns instruments litúrgics com l'orgue hammond van arribar a la música popular mitjançant aquesta música.
Les bandes de música del segle XIX a New Orleans, anomenades brass band , marching band, o xarangues, també van aportar instruments de vent i percussió. i els músics d'aquestes orquestres són els creadors del primer estil del jazz.
_________________________________________________________________________
4. Els estils del Jazz. Hi han molts estils diferents de Jazz, i es poden agrupar en:
1.
New Orleans: 1890-1930. Els
músics de les antigues bandes militars (més de 50) van començar a
agrupar-se en formacions menors per a concerts, celebracions,
funerals, etc. Les primeres formacions eren caòtiques i
diferents cada vegada, però habitualment hi havía clarinet,
trompeta, trombó, percussió, tuba (baix) i banjo o guitarra.
Habitualment les improvisacions eren col-lectives, i senta les bases
de tots els estils posteriors.
Subestils:
Chicago, Dixieland. Músics destacats: Kid
Ory, Louis Armstrong
2.
Swing 1920-1940: Estil musical dominat per les Big Bands. Van
consolidar un repertori i èxit que avui encara perdura. Era una
música originalment per a ser ballada i que es va fer molt popular
introduïnt-se al cinema, ràdio i dibuixos animats, i habitual a les
sales de ball.
Poc
a poc apareix una tendència en la qual destaca adquireix cada volta
més la importància la figura del arreglista i/o compositor, i es
configura un repertori de Big Band menys ballable i més apropiat per
a sales de concert o gravacions.
A
les Big Bands es van formar els solistes que després lideraran els
altres estils posteriors.
Músics
destacats: Duke Ellington,
Count Basie, Glenn
Miller
3.
Jazz modern (Bebop) (1940-1960) :
El bebop suposa l'inici del jazz modern, el primer estil
musical al qual els músics innoven cap a nous camins. La gran
depresió del 29, l'aparició de les drogues a la societat, i altres
causes socials transformen la felicitat dels anys 30 per una època
més convulsa. Els grups són molt més reduïts (quartets,
quintets), ja que resultava més accesible que les grans orquestres.
Com a conseqüència, cada músic té més temps per a les seues
improvisacions. Aquestes son frenètiques, ràpides, i busquen una
perfecció i innovació constants.
Músics destacats: Charlie
Parker, Dizzy
Gillespie.
Del bebop naixeran molts altres estils i
solistes: Free Jazz, Hard bop, West coast, Jazz cool, etc. Thelonius
Monk, Miles Davis,
John Coltrane.
4.
El jazz fussió (1970-1990): Comencen a explorar amb nous ritmes
d'altres estils. També amb instruments elèctrics als 70 (guitarres,
teclats), i electrònics als 80 i 90 (sintetitzadors, ordinadors) i
la distinció entre jazz, rock o pop a voltes es difícil.
Músics
destacats: Miles Davis,
Chick Corea, Weather
Report, Herbie Hancock.
5.
El jazz a l'actualitat (1990-Actualitat): Hi
ha grans músics a cada país, intentant fer-se un lloc,
encara que sense cap individualitat concreta que lidere com a altres
èpoques.
Destaca
el jazz ètnic, amb l'assimilació de les diferents músiques del
món. El jazz fussió continua, dominat principalment per rap i hip
hop. També
hi ha grups dels anteriors estils (revivals), què continuen i
conviuen amb propostes més modernes. Alguns
músics actuals: Cory
Henry, Esperanza Spalding,
Chano Domínguez, Brad
Mehldau, K. Rosenwinkel,
Perico Sambeat